Bateria do skutera elektrycznego, skutery elektryczne, skuter elektryczny, skutery Wrocław

Rodzaje baterii w skuterach elektrycznych

Jakie są rodzaje baterii w skuterach elektrycznych? 

Najczęściej spotykane rodzaje baterii w skuterach elektrycznych to akumulatory litowo-jonowe. Jest to akumulator elektryczny, w którym jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla, a druga z tlenków metali, zaś rolę elektrolitu stanowi ciecz zawierająca sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników lub ciało stałe. Następnym bardzo popularnym rodzajem baterii w skuterach elektrycznych są baterie żelowe. Akumulator żelowy to nic innego jak rodzaj baterii kwasowo-ołowiowej. Wypełnia go elektrolit w postaci kwasu siarkowego z domieszką krzemionki, która powoduje jego żelowanie.

Baterie litowo-jonowe 

Baterie litowo-jonowe wytwarzają dwa razy więcej energii niż popularne jeszcze do niedawna akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe o tej samej masie i rozmiarze. Są one także prawie 5 krotnie lżejsze niż baterie żelowe. Cechują się również wysoką wydajnością i energią właściwą oraz dłuższym okresem przydatności do użycia. Baterie litowo-jonowe wykazują także niski stopień samorozładowania, jednak należy pamiętać, aby ładować je często i nie dopuszczać do całkowitego pozbawienia ładunku elektrycznego. W związku z dużym popytem ich produkcja w najbliższym czasie może zwiększyć się kilkakrotnie. Ogniwa litowo-jonowe, które stosowane są m.in. w skuterach elektrycznych, ładują się szybciej niż w bateriach żelowych. Baterie litowo-jonowe występują na rynku o różnym napięciu – od 12V do nawet 72V. To, co z pewnością wyróżnia akumulatory Li-Ion to brak efektu pamięci, który często pojawia się w akumulatorach starszego typu. Innymi słowy, efekt pamięci występuje podczas ładowania baterii przed jej całkowitym rozładowaniem. To powoduje, że akumulator „zapamiętuje” skrócony czas użytkowania, co skutkuje jego częstszym ładowaniem.

Baterie żelowe 

Akumulatory żelowe często określa się mianem bezobsługowych, ponieważ nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Baterie żelowe w większości przypadków produkuje się jako akumulatory typu VRLA, czyli kwasowo-ołowiowe z zaworami. Każdy z nich składa się z ogniw o napięciu 2V (przykładowo, akumulator 12V posiada 6 ogniw). Do ich produkcji używa się kolektorów (kratek), które nie zawierają antymonu, a wykonuje się je ze stopów ołowiu. W przeciwieństwie do tradycyjnych akumulatorów, nie muszą być stawiane w pozycji poziomej. Dzięki temu, że ich korpus jest szczelnie zamknięty i zbudowany z grubszych ścianek, mogą pracować w różnym położeniu. Nie grozi im także wyciek elektrolitu, który prowadzi do korozji. Akumulatory żelowe wykazują także większą odporność na uderzenia, uszkodzenia mechaniczne czy ekstremalne temperatury. Są także mniej narażone na samorozładowanie. Akumulatory żelowe są łatwe w eksploatacji – nie wymagają kontroli poziomu i gęstości elektrolitu oraz uzupełniania wody.

Jaki rodzaj baterii w skuterach elektrycznych wybrać? 

Wybór odpowiedniego akumulatora do swojego skutera elektrycznego należy uzależnić w głównej mierze od jego funkcjonalności, a mianowicie – od ilości kilometrów, jakie zamierza się pokonywać. Im więcej, tym potrzebny będzie akumulator z większym napięciem, aby ograniczyć konieczność częstego ładowania. Pod uwagę warto wziąć także przewóz pasażera, gdyż większe obciążenie wymaga mocniejszej baterii, a także wyposażenie dodatkowe takie jak radio, oświetlenie, systemy audio czy bluetooth.

Share
Leave comment